Leefstijl en voeding

Ketogeen dieet

Een ketogeen dieet kan erg goed helpen om af te vallen bij veel te zwaar zijn (= obesitas) en bij diabetes type 2. Wat is het ketogeen dieet en waar moet je op letten? Ontdek het hier. 

In het kort 

  • Bij een ketogeen dieet eet je heel weinig koolhydraten, maar 20 tot 50 gram per dag. 
  • Je lichaam gaat een andere bron van energie gebruiken, namelijk de vetten in je lichaam. 
  • Het ketogeen dieet heeft goede resultaten bij mensen met diabetes type 2. Maar het is niet zo goed voor mensen met diabetes type 1. 
  • Overleg eerst met je zorgverlener, je hoeveelheid medicijnen of insuline verandert door dit dieet. 
  • Het is belangrijk om begeleiding te krijgen van een diëtist bij een ketogeen dieet. 

Wat is een ketogeen dieet? 

Bij een ketogeen dieet eet je weinig koolhydraten maar veel onverzadigde vetten. > Meer over vetten Een volwassen persoon eet en drinkt ongeveer 2000 kilocalorieën per dag, en krijgt dan tussen de 200 en 350 gram koolhydraten binnen. Bij een ketogeen dieet is dit veel minder, maar 20 tot 50 gram koolhydraten per dag. Een ketogeen dieet zorgt voor meer gewichtsverlies dan een dieet met weinig vet, blijkt uit onderzoek.  

Van koolhydraten naar vetten 

Je lichaam krijgt dus nog maar weinig koolhydraten binnen. Daarom schakelt het over naar andere bronnen om energie uit te halen. Deze bronnen zijn vetten die opgeslagen zijn in je lichaam. In je lever veranderen de vetten naar energie. Hierbij ontstaan afvalstoffen, deze heten ketonen. Deze zijn niet schadelijk in een normale hoeveelheid. Ketonen worden wel gevaarlijk voor je gezondheid als er te veel van in je bloed komen. Dan kun je bloedverzuring krijgen. > Wat is bloedverzuring (= ketoacidose)? 

ketogeen eetpatroon, salade

Goede resultaten bij diabetes type 2 

Het ketogeen dieet geeft goede resultaten bij mensen met diabetes type 2. Zij kunnen veel afvallen in korte tijd en op een gezonde manier. De gevoeligheid voor insuline wordt ook hoger, de insuline werkt dus beter in het lichaam. En: de hoeveelheid en de soorten vet in het bloed worden beter, ook al eet je meer vet. Tot slot kan je bloeddruk dalen door dit dieet. 

Een ketogeen dieet is niet goed voor mensen die SGLT-2 remmers gebruiken. Zij hebben meer kans op bloedverzuring en hypo’s.

Minder geschikt voor diabetes type 1 

In de Voedingsrichtlijn diabetes 2020 staat dat het ketogeen dieet niet geschikt lijkt voor mensen met diabetes type 1. Het kan bij hen zorgen voor meer hypo's. Ook kan het risico op ketoacidose (bloedverzuring) hoger zijn.

Overleg eerst met je zorgverlener 

Wil je een ketogeen dieet gaan volgen? Overleg altijd eerst met je zorgverlener. Je hebt waarschijnlijk minder insuline of medicijnen nodig. Je zorgverlener kan je hierover advies geven. Een ketogeen dieet is niet geschikt voor mensen die SGLT-2 remmers gebruiken. Zij hebben meer kans op ketoacidose en hypo’s.

Begeleiding van diëtist is altijd nodig 

Goede begeleiding van een diëtist is echt nodig bij het ketogeen dieet. Het is best een zwaar dieet om te volgen en er verandert veel in je lichaam. Het is ook belangrijk om voldoende vezels, vitaminen en mineralen binnen te blijven krijgen. Een speciaal dieet als het ketogeen dieet is nooit bedoeld om heel lang te volgen. De diëtist helpt je om na het dieet een gezond voedingspatroon te krijgen en te houden. 

Voeding

Voeding heeft grote invloed op je bloedsuikerspiegel. Gezonde voeding kan je bloedsuikerwaarden meer in evenwicht houden. Hoe maken anderen hun keuzes in eten en drinken? Bekijk de ervaringen en tips in deze groep.

Bekijk de gespreksgroep

Artikel met medewerking van:

  • Nederlandse Vereniging van Diëtisten

Experts dragen bij aan betrouwbare informatie op diabetes.nl. Lees meer over hoe we als redactie keuzes maken.

Laatst bijgewerkt op: 28 april 2023

Lees meer over Eetpatronen

Volgend artikel