Leefstijl en voeding

Gezond eten met de Voedingsrichtlijn

Gezonde keuzes maken met je voeding, waar kun je dan op letten? De Voedingsrichtlijn diabetes helpt hierbij. Bekijk hier meer.

In het kort 

  • Gezonde voeding heeft grote positieve invloed op je bloedsuiker en gezondheid. 
  • De Voedingsrichtlijn diabetes helpt om gezonde keuzes te maken. 
  • De Voedingsrichtlijn geeft ook informatie over gezonde eetpatronen, zoals mediterraan eten, vegetarisch eten en minder koolhydraten eten. 
  • Voor mensen met diabetes type 2 is de Schijf van Vijf ook een goede manier van gezond eten. 

Wat is de Voedingsrichtlijn diabetes? 

De Voedingsrichtlijn diabetes geeft adviezen over gezonde voeding voor mensen met diabetes. Gezonde voeding heeft grote positieve invloed op je bloedsuiker en gezondheid, nu en in de toekomst. De Voedingsrichtlijn is gemaakt door de Nederlandse Diabetes Federatie, in samenwerking met het Diabetes Fonds.  

Algemene adviezen 

Deze adviezen gelden als je gezond wil eten: 

  • veel groente en fruit 
  • volkoren graanproducten (volkorenbrood, volkoren pasta) 
  • peulvruchten, zoals alle soorten bonen, kikkererwten, linzen 
  • noten (niet gezouten, 25 gram per dag) 
  • zachte boter zoals halvarine, en plantaardige olie om te bakken/braden, zoals olijfolie 
  • niet meer dan 500 gram vlees en vleesbeleg in de week 
  • minimaal 1 keer per week (vette) vis 
  • melk en melkproducten, zoals yoghurt en kwark. Plantaardig kan ook.

Wat is niet gezond eten? 

Eet zo weinig mogelijk: 

  • voeding met toegevoegde suikers, zoals koekjes, gebak, snoep, sauzen 
  • voeding met veel zout 
  • voeding met vlees dat is bewerkt in de fabriek 

Gezond drinken 

Water blijft het gezondste drankje. Thee zonder suiker is ook gezond. Koffie zonder suiker kan ook, maar niet meer dan 4 kopjes per dag. Drink zo weinig mogelijk alcohol en dranken met suiker, zoals frisdrank, smoothies en vruchtensappen. De natuurlijke suikers uit fruit zijn niet gezonder dan gewone suiker. Ze werken op dezelfde manier in je lichaam: ook natuurlijke suikers laten je bloedglucose stijgen.   

Eetpatronen = manieren van eten

In de Voedingsrichtlijn diabetes staan ook verschillende eetpatronen die helpen om de bloedsuikerwaarde in evenwicht te houden. Deze eetpatronen zijn allemaal gezond bij diabetes, je kunt zelf kiezen welke het beste bij je past. Voorbeelden zijn: 

Mediterraan eten > Bekijk meer over mediterraan eten
Vegetarisch eten > Bekijk meer over vegetarisch eten
Veganistisch eten > Bekijk meer over veganistisch eten
Minder koolhydraten eten > Bekijk meer over minder koolhydraten eten

De Schijf van Vijf: ook voor type 2 

De Voedingsrichtlijn diabetes is speciaal bedoeld voor mensen met diabetes. Maar voor mensen met type 2 is de Schijf van Vijf ook een gezonde manier van eten. De Schijf van Vijf zorgt voor afwisseling in je eten, zodat je genoeg binnenkrijgt van alle voedingsstoffen.

Hulp van een diëtist 

Een verandering van eetpatroon betekent veel voor je lichaam. Anders eten heeft vaak invloed op je gebruik van insuline en/of medicijnen. Overleg daarom altijd eerst met je zorgverlener voordat je begint. Een diëtist kan je begeleiden bij je keuze van eten. Samen zoeken jullie uit welk eetpatroon het beste bij je past. Met een persoonlijk advies kom je vaak verder en houd je het beter vol.

Voeding

Voeding heeft grote invloed op je bloedsuikerspiegel. Gezonde voeding kan je bloedsuikerwaarden meer in evenwicht houden. Hoe maken anderen hun keuzes in eten en drinken? Bekijk de ervaringen en tips in deze groep.

Bekijk de gespreksgroep

Artikel met medewerking van:

  • Nederlandse Vereniging van Diëtisten

Experts dragen bij aan betrouwbare informatie op diabetes.nl. Lees meer over hoe we als redactie keuzes maken.

Laatst bijgewerkt op: 28 april 2023

Lees meer over Eetpatronen

Volgend artikel