Alarmstress

7 reacties 155× gelezen 3 waarderingen 31 januari 2026

Een sensor zonder alarm, zoiets als een smartphone beperkt tot telefoonfunctie. Ik kwam ermee weg met mijn open source hcl-systeem. Diepe hypo’s waren er niet. Daarbij voelde ik zelf op tijd als ik in actie moest komen.

Jaren terug had ik al mijn alarmen uitgezet. Ik kon het commentaar van mijn omgeving niet verdragen. En met mijn diabetes burn-out kon ik geluiden niet meer handelen. Dat is nu allemaal voorbij.

Hypo alarm aanzetten stond al even op mijn to do lijst. Te lang. Het praktische advies van mijn internist om op een werkdag te starten trok mij over de streep. Niet direct alles of niets. Thuis zijn die alarmen impactvol, vooral ’s nachts. Het laatste alarm veroorzaakte een hersenschudding nadat ik mijn bed uitsprong en vervolgens onderuitging.

Stoer pak ik mijn mobiel om aan de slag te gaan. Pop-up alarmen in x-Drip+ aanzetten lukt, maar het geluid stagneert. Geen idee welke knop ik moet hebben, ik kom er niet uit. Mogelijk heb ik eerder iets te fanatiek alle geluiden geblokkeerd. Ik besluit om het even tot volgend weekend te laten rusten.

Na een sprintje om de aansluiting te halen loop ik samen met een collega door de trein. Een knal harde sirene gaat af. Mijn smartwatch. Wonderbaarlijk relaxed probeer ik het geluid te dempen, tevergeefs. Mijn collega wacht rustig terwijl ik besluit de uitknop van mijn watch te ontdekken. Hem ontgaat mijn beladen voorgeschiedenis. Bizar genoeg voel ik zelf geen enkele spanning. Neutraal, dát is onwerkelijk, bijna hilarisch. Ik begrijp er niets van. Zodra mijn horloge uit staat, wandelen we rustig verder door de coupé tot een zitplaats.

Mijn ongeplande extra tussenstap wordt alarm opties van Juggluco ontdekken om daarna met grenswaarde en hypo melodie te experimenteren. Langzaam hoop ik mijn helpende alarmen te vinden, dit keer zonder alarm moe te worden. Volgend weekend en anders een weekje later. Met kleine stapjes kom ik ook vooruit.

Foto van DominikvL
31 januari 2026 om 22:46

Het aantal rechtse directe optaters van mijn partner, als er midden in de nacht een alarm afgaat, is inmiddels niet meer op een hand te tellen. Het hyper-alarm heb ik inmiddels uitgezet. Het hypo-alarm staat nog wel aan, maar is meestal vals doordat ik telkens in m'n slaap op mn sensor beland. De hypo-waarden schieten na het wakker worden meestal weer vrij snel omhoog waarna het alarm stopt. Overdag merk ik steeds vaker dat m'n gevoel matcht met de sensormetingen, maar dan 10-15 minuten eerder. Als er dan een hypo dreigt kan ik deze al opvangen voordat het alarm afgaat.

2 mei 2026 om 07:45

Welke sensor heb jij

Foto van Jupiter
2 mei 2026 om 15:16
Dialala
Welke sensor heb jij
Lees volledige reactie van Dialala

Beste Dialala,

Als jouw vraag aan mij gedoeld is (mogelijk reageerde je op DominikvL?). Ik gebruik de FreeStyle Libre 3 Plus. Hiervoor had ik de Eversense, daar zat een trilfunctie op de sensor zelf. Dat werkte voor mij beter. Vandaar dat ik op zoek ben naar trilfunctie via smartwatch.

Groet, Jupiter

Foto van Jupiter
2 mei 2026 om 15:23
DominikvL
Het aantal rechtse directe optaters van mijn partner, als er midden in de nacht een alarm afgaat, is inmiddels niet meer op een hand te tellen. Het hyper-alarm heb ik inmiddels uitgezet. Het …
Lees volledige reactie van DominikvL

Dank voor je reactie DominikvL. Zo herkenbaar wat je schrijft. Die onterechte nachtelijke alarmen zijn vreselijk. Jammer dat de huidige diabetes technologie ontoereikend is om dit te voorkomen.

Groet, Jupiter

4 mei 2026 om 20:35

Hoi heb je het al gevonden? Ik gebruik de app Zuggah en ik upload mijn gegevens naar een nightscout server waardoor ik via een app op mijn Garmin watch de alarmen kan zien. Veel lastige taal maar kan het je mogelijk wel stap voor stap uitleggen!

Foto van Jupiter
4 mei 2026 om 21:25
Stroopwafeltje
Hoi heb je het al gevonden? Ik gebruik de app Zuggah en ik upload mijn gegevens naar een nightscout server waardoor ik via een app op mijn Garmin watch de alarmen kan zien. Veel lastige taal maar …
Lees volledige reactie van Stroopwafeltje

Wat lief dat je het vraagt Stroopwafeltje. Door omstandigheden heb ik het even laten liggen. Daarnaast moet ik eerst mijn watch met nieuwe mobiel koppelen. Mijn bedoeling is om vervolgens AAPS op de watch te plaatsen en te kijken of ik een trilfunctie kan activeren. Zo niet, dan zal ik verder zoeken naar andere apps. Juggluco, FSL3 app of Nightscout zou dan vervolgstap zijn. Mocht ik er niet uitkomen, dan kom ik bij je terug. Dank voor je aanbod! Groet, Jupiter

Foto van Jupiter
20 mei 2026 om 22:57
Stroopwafeltje
Hoi heb je het al gevonden? Ik gebruik de app Zuggah en ik upload mijn gegevens naar een nightscout server waardoor ik via een app op mijn Garmin watch de alarmen kan zien. Veel lastige taal maar …
Lees volledige reactie van Stroopwafeltje

Het is gelukt, ik heb hypo-trilalarm op mijn watch kunnen creëren. Ik ben er samen met vriend meedenkend op afstand een weekend druk mee geweest. Ik gebruik nu de GlucoDataHandler op mijn watch, heel blij mee!

Dank voor je eerdere aanbod Stroopwafeltje.

Groet. Jupiter

Foto van JupiterJupiter

Heeft zelf diabetes

Diabetes type 1

Blogt sinds mei 2023

Volgende blogpost

Terug naar blog