Het nieuwe normaal en sport-uitdagingen...

7 reacties 103× gelezen 3 waarderingen 9 april 2026

Hoi allen,
Met de mooie voorjaarsdagen heb ik veel goede energie. Terugkijkend op mijn laatste blogbericht zie ik dat het alweer een half jaar geleden is dat ik hier iets schreef. En op dat halfjaar terugkijkend kan ik zeggen dat zaken rondom diabetes zich vooral op mentaal gebied nu echt goed gestabiliseerd hebben. Het te dwangmatig bezig zijn met allerhande diabeteszaken lijkt een heel eind afgelopen te zijn. Ik denk dat dat toch een acceptatieproces geweest is waar ik me op verkeken heb, en dat wellicht langer en dieper was dan ik zelf inschatte. Voor mij is dit een kant van diabetes die minder zichtbaar is bij mensen die geen diabetes hebben, maar wel heel belangrijk. Ik ben uiteindelijk eigenlijk op de dag van diagnose veranderd van "iemand die eigenlijk niet actief bezig is met zijn gezondheid" naar "iemand die minimaal 4-5x per dag bezig is met het managen van een lichaamsfunctie die normaal automatisch gedaan wordt voor je". En het eraan denken is eigenlijk de hele dag door bij beweging, voeding, etc.

Waarden:

Mijn glucosewaarden zijn redelijk stabiel gebleven (gemiddeld), maar het blijft wel maatwerk qua insulinehoeveelheden om deze waarden te bereiken. In het vorige blog vroeg ik me af of dat zo bleef en Trefpunt-lid Yvonne schreef al dat haar ervaring was dat dit altijd blijft schuiven. Dat is ook hetgeen dat ik het afgelopen halfjaar zag. Ik heb de cijfers er even bijgepakt, en qua hoeveelheid kortwerkende insuline ging ik van gemiddeld 14 eenheden in november omhoog tot een piek van bijna 23 eenheden in januari. Sindsdien daalt de behoefte, en spoot ik in maart gemiddeld 16 eenheden kortwerkende. Langwerkende volgt een soortgelijk patroon, al is het wat minder extreem (van 7,5 eenheid naar 9 en weer terug naar 7). Bloedglucose was gemiddeld ong. tussen 6,1 en 6,7 mmol/liter, dus hartstikke goed (en gemiddeld stabiel). TIR daalde gestaag tot 85% in februari. In maart was het weer boven de 90%.

In januari en februari had ik weer de halfjaarlijkse gesprekken met internist en DVK. Opnieuw weinig verrassingen. Mijn HbA1c was hartstikke mooi (34), maar dat wist ik eigenlijk al, de sensor geeft al een goed beeld hoe het ervoor staat. Rondom het gesprek met de DVK zat ik eigenlijk teveel tijd op een te lage bloedglucose (<4). Zij raadde me aan om iets minder ruim te spuiten, in zijn algemeen zag ze liever een iets hogere gemiddelde bloedglucose met wat minder te lage uitschieters. Ik was al begonnen met wat minder ruim spuiten, maar dat heb ik toen versneld doorgezet. Daarna was het gehele lijntje iets hoger en zat ik weer meer in het beoogde doelgebied.

Sporten:

Net als mede-blogschrijver Dominik (aanrader om zijn blogs te lezen) heb ik het sporten nog steeds doorgezet. Bij mijn vorige bericht had ik een maand eerder een mooi snelle halve marathon gelopen, en ergens in november heb ik besloten dat ik een marathon zou gaan lopen. Nu volgend jaar nog een motor kopen en mijn midlife crisis is compleet :). In aanloop naar die marathon ben ik vooral langer gaan hardlopen, wat eigenlijk meestal diabetes-technisch erg goed ging. Wanneer ik kort voor de training eet spuit ik heel weinig insuline (bij koolhydraat arme maaltijden niks, bij maaltijden met meer/veel koolhydraten ongeveer 1/3de tot 1/4 van de normale hoeveelheid). Dat gaat meestal goed, maar af en toe zak ik in het begin van de training net wat te laag. Een paar dextro lost het dan vlot op, en ik heb de luxe dat ik niet helemaal omval maar op rustig tempo door kan. Tijdens de marathon half maart in Amstelveen ging het ook mooi, al was ik te vlot gestart en was het daardoor erg zwaar het tweede stuk. Maar dat had niet te maken met de diabetes, maar met mijn eigen indeling. Mogelijk had ik ook wat meer moeten eten tijdens het eerste stuk van de loop. Maar iedereen die meerdere marathons heeft gelopen zegt dat je dat toch moet ervaren. Maar met een tijd van iets meer dan 3u19m mag ik hartstikke tevreden zijn. Hier nog een grafiekje van de glucose-ontwikkeling, wellicht had ik meer bij-moeten eten tijdens het lopen. Iets voor een volgende keer..


Vooruitzicht:

Het sporten blijf ik doorzetten, het geeft mij veel voldoening en ik denk dat het voor de algemene gezondheid ook goed is. En onbewust is het ook wel een signaal naar mezelf dat ik ook met diabetes nog genoeg uitdagingen aankan.
Ik merk wel dat het blijft zoeken naar de combinatie van spuiten en beweging. Eergisteren was het een mooie avond en ging ik ongepland na het eten nog een half uurtje wandelen rond de wijk. Maar ik had de normale hoeveelheid insuline gespoten en mijn bloedsuiker zakte razendsnel. Het blijft echt maatwerk en op het moment dat je de insuline spuit moet je al beslist hebben of je nog gaat bewegen of rustig thuis blijft. Ook met huishoudelijk werk kan ik heel vlot zakken. Momenteel zit in mijn systeem dat ik er duidelijk over nadenk en rekening meehoudt of- en wanneer ik ga sporten. Maar het wordt steeds belangrijker om ook rekening te houden met minder intensieve activiteiten. Dat is een omschakeling die ik in mijn hoofd nog moet maken.
Zagen jullie ook dat je gedurende de eerste jaren na diagnose langzaam steeds meer rekening met je diabetes moest houden?


9 april 2026 om 21:01

Hoi Jos,

Leuk om je verhaal weer te lezen. Bewonder je wel hoor, zo sportief met diabetes! We zijn ongeveer gelijk gestart met onze diabetes. Jouw laatste vraag kan ik wel beantwoorden....ik ben er volop ingestapt om mijn glucosewaardes zo snel mogelijk onder controle te krijgen ( net als jij). De combinatie bewegen en insuline is bij mij ook een steeds belangrijkere factor geworden om rekening mee te houden. Onverwachts bedenken dat je gaat stofzuigen na het eten, of toch nog even die boodschap halen.... Zulke kleine activiteiten kunnen groot verschil maken.

De basispomp ( geen closed loop systeem, ik regel alles verder zelf) helpt mij echter enorm. Makkelijker kunnen corrigeren, de langwerkende insuline ( heet met pomp basaal) kan ik nu verlagen in percentages als ik wel weet dat ik over een uur aan de beweging ga. Het helpt mij allemaal, maar evengoed......ben ik er wel erg veel mee bezig. Voor mijn gevoel een beetje " te". Maar doe ik dat niet, dan zie ik meteen dat mijn waardes minder goed zijn, meer sterke pieken en dalen. Dus...ik heb meer rust om er maar aan toe te geven en kijk veel op sensor en corrigeer de hele dag een beetje 🐝.

Groetjes Sandra

Foto van Jos 1985
11 april 2026 om 21:55

Hey Sandra,
Thanks! Inderdaad het gevoel dat de interactie met beweging steeds belangrijker wordt, zeker met groter wordende hoeveelheden insuline. Interessante gewaarwording van die basale insuline. Kan me inderdaad voorstellen dat dat een stukje flexibeler is als je die ook tijdelijk lager kunt zetten. Ik heb bij mijzelf het gevoel dat ik met aanpassingen in snelwerkende op zich ver genoeg kan komen. Maar ik moet er dan wel aan denken om het aan te passen. Dat is dan weer hetzelfde als bij jou.

Foto van DominikvL
14 april 2026 om 22:16

Mooie blog om te lezen weer en dank voor de aanbeveling. ;-) Het is en blijft maatwerk inderdaad. Ik merk bijvoorbeeld aan mezelf dat ik 's avonds (wanneer ik relatief veel actieve insuline heb) echt veel slechter reageer dan 's ochtends (als ik eigenlijk alleen met langwerkende loop). Ik ben ook begonnen met meer doseren van suikers tijdens het sporten en dat werkt op zich prima. Al heb ik tot nu toe ook eigenlijk geen last van lopen wanneer ik met hogere waarde (>15mmol/l) start. Klachten van veel lopers, zoals hoofdpijn of hogere hartslag, herken ik dan ook niet. Integendeel. De wetenschap dat ik nog genoeg suiker aan boord heb om door te kunnen, geeft ergens ook wel rust. De nieuwe podcast van Bas van de Goor en Jasper Iking met Laurens van der Varst is wel een aanrader. https://youtu.be/3Kpl8q-ip0g?si=r1a3kw1-X2fGI5d4 Nadeel is wel dat veel van dit soort gesprekken gaan over lopen met pomp en dus wat minder makkelijk vertaalbaar zijn voor spuiters.

Foto van Jos 1985
23 april 2026 om 14:37
DominikvL
Mooie blog om te lezen weer en dank voor de aanbeveling. ;-) Het is en blijft maatwerk inderdaad. Ik merk bijvoorbeeld aan mezelf dat ik 's avonds (wanneer ik relatief veel actieve insuline heb) …
Lees volledige reactie van DominikvL

Die verschillen in wanneer je loopt (in de ochtend of avond) blijven inderdaad interessant Dominik. Ook ik hoef als ik in de ochtend loop niets te spuiten. Met echt hoge waarden starten heb ik weinig ervaring in. Ik kom gelukkig relatief weinig op glucosewaarden boven de 13, en denk dat dat te wijten is aan een alvleesklier die toch nog iets bijdraagt. Ik blijf benieuwd of ik dan nu nog in een periode zit dat het makkelijker gaat en dat het straks een grotere puzzel wordt, of dat het zo blijft als nu. De tijd gaat het leren..

10 mei 2026 om 21:37

Hoi Jos, wat ben ik blij met je blog (en ook die van DominicvL) mbt tot sporten.

De diagnose Diabetes type 1 LADA kreeg ik ong 1 jaar geleden op 75 jarige leeftijd. Nogal bizar.

Ik heb mijn hele leven veel gesport (zwemmen, lopen, wielrennen) naast werk en gezin en sinds mijn pensionering 10 jaar geleden heb ik daar alle tijd voor. Ik heb me na diagnose gestort op het vergaren van kennis op het gebied van sporten en spuiten. Ik zwem elke ochtend en fiets of wandel ook elke dag.

Maar oh al dat plannen en vooruit denken, het bijna obsessief tellen van KH, het afstemmen van insuline, nooit meer smorgens een paar boterhammen in mijn zadeltasje en uren alleen op pad gaan , niet meer met mijn fiets en tentje wekenlang ergens in een ander land rondzwerven. Het kost me moeite om dat te accepteren. Ik vind het mentaal zwaarder dan fysiek. Maar ik realiseer me heel goed dat ik geluk heb gehad dat ik pas op deze leeftijd ermee moet dealen.

ik lees me suf, ik luister naar fantastische podcasts, bekijk op you tube tutorials en blijf sporten. Het lezen van de sportervaringen van anderen helpt me ermee om te gaan. Bedankt daarvoor.

Foto van DominikvL
14 mei 2026 om 22:19
Katrien
Hoi Jos, wat ben ik blij met je blog (en ook die van DominicvL) mbt tot sporten. De diagnose Diabetes type 1 LADA kreeg ik ong 1 jaar geleden op 75 jarige leeftijd. Nogal bizar. Ik heb mijn hele …
Lees volledige reactie van Katrien

Hoi Katrien, dank voor je waardering en het delen van je verhaal. Knap dat je nog zo actief bent op jouw leeftijd. Ik zie het mijn ouders niet meer doen ;-) Het mentale aspect en de hele logistiek, is inderdaad het meest lastige. Je mag nooit meer zonder een deugdelijke voorbereiding weg. Waar ik vroeger gewoon in broek/t-shirt/schoenen en m'n horloge weg ging, moeten tegenwoordig ook de dextro's/AA en m'n telefoon mee in verschillende mapjes/tasjes. Hoe kort het loopje ook is. Voor mij was een clinic van Jasper Iking van de Bas van de Goor foundation het moment dat ik hoorde wat er allemaal nog wel kon..en dat is gelukkig heel veel :-)

Foto van Jos 1985
28 mei 2026 om 15:28
Katrien
Hoi Jos, wat ben ik blij met je blog (en ook die van DominicvL) mbt tot sporten. De diagnose Diabetes type 1 LADA kreeg ik ong 1 jaar geleden op 75 jarige leeftijd. Nogal bizar. Ik heb mijn hele …
Lees volledige reactie van Katrien

Wat fijn om te lezen Katrien! Ook al zitten we in een verschillende levensfase, ik herken veel van wat je schrijft. Ik denk dat dat in zekere zin een andere mentale omzetting is die je moet doen wanneer je op late(re) leeftijd Type 1 krijgt, je hebt immers al een half (of driekwart) leven gehad waarin je geen rekening hoefde te houden met diabetes.
Ik denk dat er gelukkig nog heel veel kan, maar het vergt wel altijd een stukje voorbereiding. Ik heb het gevoel dat dat me minder zorgeloos heeft gemaakt dan voorheen.
Maar ja, het is niet anders. Ik prijs me anderzijds gelukkig met de mogelijkheden die we in Nederland hebben om diabetes te managen, en dat we in een tijd leven met alle hulpmiddelen die we hebben ((ultra)snelwerkende insuline, sensoren, pomp, kennis van voeding en koolhydraten, etc.)

Foto van Jos 1985Jos 1985

Heeft zelf diabetes

LADA

Blogt sinds oktober 2024

Terug naar blog