Hypo in de tandartsstoel

3 reacties 48× gelezen 1 waardering 22 mei 2026

‘Gewoon hand omhoog als je iets wil zeggen’, herhaalt de tandarts. Passief onderga ik de behandeling, terwijl ik de ribbels op het witte plafond bestudeer. Mijn watch trilt. Zo fijn dat ik een werkend hypo trilalarm op mijn smartwatch heb! Ik beweeg mijn arm omhoog en zie een dalende pijl op mijn watch. Insuline is nihil en met een beetje geluk wordt mijn zenuw voldoende geraakt zodat mijn bloedglucose stijgt. Verder lig ik daar eigenlijk wel relaxed.

Mijn tandarts is met haar assistent in gesprek over Campagne Mei Social Vrij. De tandarts reageert niet op mij en negeert mijn alarmerende smartwatch vast met opzet. Zodra ik mijn mond kan bewegen check ik of ik direct na de behandeling mag eten. Dat kan. Terwijl het laatste deel van de behandeling vordert, neem ik mij voor om voortaan vooraf met mijn tandarts even over hypo's af te stemmen.

23 mei 2026 om 17:32

" Met een beetje geluk wordt mijn zenuw voldoende geraakt.." Ja, zo kun je denken dan he?

Een hypo bij de tandarts is een schrikbeeld voor mij. Lijkt me heel lastig dus zorg altijd dat ik wat hoger zit.., zeker als ik er op de fiets naartoe ga

Gelukkig heb je het goed doorstaan. :)

Foto van smallie
23 mei 2026 om 17:44

ik begrijp dat je het zonder verdoving onderging? tis raar maar waar, pijn => cortisol etc => bls ⬆️

mooi beschreven, je hebt me laten grinniken, dank je

24 mei 2026 om 09:17

Ja ik heb z’ on zelfde ervaring, de tandarts moest wachten tot mijn waarde weer boven de 4.2 kwam… de assistente kwam met ranja van haar zelf of van boven.. écht heel ongemakkelijk 🫤

Foto van JupiterJupiter

Heeft zelf diabetes

Diabetes type 1

Blogt sinds mei 2023

Terug naar blog