Welke maat voor glucosevariabiliteit gebruik jij?

3 reacties 115× gelezen 2 volgers 1 waardering Laatste activiteit: 21 mei 2026
Foto van Jupiter
18 mei 2026 om 22:46

Mooi nieuw artikel op deze site: Hoe meet je schommelingen in de bloedglucose bij diabetes type 1? - diabetes.nl.

Persoonlijk word ik niet zo blij van de variatiecoëfficient of glucosevariabiliteitpercentage, aangezien het in de praktijk (in mijn geval) meer lijkt te vertellen over mijn gemiddelde bloedglucose dan over mijn glucoseschommelingen in een periode. Ik gebruik die maat daarom al jaren niet meer.

Ik kijk zelf vooral naar GVI (GlucoseVariabiliteit-Index) en PGS (Patiënt Glykemische Status), die rekening houdt met GVI + gemiddelde glucose + TIR. Ook kijk ik naar verschil tussen gemiddelde glucose en mediaan, al ben ik dat nog nooit als optie ergens tegengekomen.

Na het lezen van bovenstaande artikel vroeg ik mij af welke maat andere mensen met diabetes gebruiken. Ben jij jouw perfecte maat al tegengekomen? Ik in ieder geval nog niet, dus gebruik vanalles door elkaar.

Groet, Jupiter

20 mei 2026 om 10:33

Zelf gebruik ik de Yvonne maat. Zoveel mogelijk tussen de 4 en de 8 zitten. Dan heb ik zo'n beetje alle mogelijke meeteenheden wel in gebruik. Het mooie van de huidige stand van de technologie is dat er zo veel meer te meten is.

Om het leven draaglijk te houden zijn de woorden "zoveel mogelijk" essentieel. De maat gebruik ik pas 7 jaar. In 2016 kreeg ik de sensor en in 2019 kwam daar Tresiba bij. Nu kon ik eindelijk mijn bloedsuikerwaarden beheersen. De patronen in de bloedglucosewaarden ontdekken en aanpassen.

Maar ik ben geen tiran voor mezelf: op sommige omstandigheden heb ik geen invloed of wil ik geen invloed hebben. En de kennisontwikkeling gaat ook door. Zo kwam ik onlangs de term resistent zetmeel tegen en dat verklaart weer een patroon in de bloedglucosewaarden voor mij. Resistent zetmeel - diabetes.nl

Foto van Jupiter
20 mei 2026 om 11:34
Yvonne
Zelf gebruik ik de Yvonne maat. Zoveel mogelijk tussen de 4 en de 8 zitten. Dan heb ik zo'n beetje alle mogelijke meeteenheden wel in gebruik. Het mooie van de huidige stand van de technologie is …
Lees volledige reactie van Yvonne

Hoi Yvonne,

Dank voor je bijdrage. Dan doen we het aardig vergelijkbaar, toevallig hier ook sinds 2019 met loop, leefstijl en aanvullende medicatie. Juist doordat de bloedglucose relatief laag is, komt de CV relatief hoog uit. In mijn ogen is die maat niet passend. Bij tijdelijk hogere waarden met dezelfde schommelingen valt de CV lager uit. Dat is dan lastig vergelijken.

Als ik systeeminstellingen wil optimaliseren is een maat voor variatie in mijn glucosewaarden heel relevant. Niet om mij daarop op blind te staren. Wel om dit mee te nemen om de slimste aanpassingen in mijn systeem te maken.

Ik vroeg mij verder ook gewoon af in hoeverre andere mensen glucose variabiliteit inzetten als maat én wat jullie dan gebruiken. Mogelijk mis ik een maat die voor mij passend is, dat zou leuk zijn!

Groet, Jupiter

21 mei 2026 om 14:17

Wat ik lastig vind van een enkel getal is dat mij te weinig informatie geeft om te sturen op een hele dag. Het meest handige vind ik een plaatje en dat terwijl ik een getallenpersoon ben. Van de rapportfunctie vind ik de dagelijkse trend het beste. Even een kleine toevoeging. Ik gebruik nog steeds het oude stand alone programma van Abbott, omdat ik Abbott fantastisch vind met hun sensor. Maar niet zo fantastisch dat ze mijn data krijgen, ze hebben mijn geld al. Ik weet niet of de app hetzelfde plaatje geeft, maar iets dergelijks zal er wel bij zitten.

Ik heb een grafiek uit 2017 bijgevoegd

Toen had ik al een klein jaar de FSL, maar nog niet de Tresiba. In deze grafiek zie ik dat mijn gemiddelde waarde rond 8 uur goed is, maar de afwijkingen het hoogst. Dit door de dikke bandbreedte. Plus dat de uitschieters meer naar boven zijn dan naar beneden. Dan heb ik iets in handen om gericht mee te sturen. Inmiddels zijn mijn bandbreedtes flink gekrompen.