Mooi nieuw artikel op deze site: Hoe meet je schommelingen in de bloedglucose bij diabetes type 1? - diabetes.nl.
Persoonlijk word ik niet zo blij van de variatiecoëfficient of glucosevariabiliteitpercentage, aangezien het in de praktijk (in mijn geval) meer lijkt te vertellen over mijn gemiddelde bloedglucose dan over mijn glucoseschommelingen in een periode. Ik gebruik die maat daarom al jaren niet meer.
Ik kijk zelf vooral naar GVI (GlucoseVariabiliteit-Index) en PGS (Patiënt Glykemische Status), die rekening houdt met GVI + gemiddelde glucose + TIR. Ook kijk ik naar verschil tussen gemiddelde glucose en mediaan, al ben ik dat nog nooit als optie ergens tegengekomen.
Na het lezen van bovenstaande artikel vroeg ik mij af welke maat andere mensen met diabetes gebruiken. Ben jij jouw perfecte maat al tegengekomen? Ik in ieder geval nog niet, dus gebruik vanalles door elkaar.
Groet, Jupiter
3 reacties
Bekijk nieuwste reactie