Waarom werkt een sensor ,b.v Free Libre, maar 10 dagen?

threads.card.comments timesRead followers usersWhoLikedContent threads.card.latest: 6 juni 2026
threads.created_at

Heeft dit een technische reden of is het een verdien model?

comments.amount

comments.go_to_last
profile.avatar
comments.created_at

Het is in basis een garantietermijn waarbinnen fabrikanten de juistheid van de metingen kunnen garanderen. En die mag bij medische hulpmiddelen niet worden overschreden. Daarom wordt je ook gedwongen te wisselen. Ik heb ooit gelezen dat het te maken heeft met de lijm op de sticker en de batterij in de sensor. Mogelijk is er ook iets met meetreacties die minder betrouwbaar worden door vuil etc. Maar daar weet ik nog te weinig van.

comments.created_at

Ik gebruik de Libre 3+ deze is 15 dagen in werking al moet ik wel zeggen dat de laatste 3 dagen wel minder betrouwbaar is. De waardes liggen lager dan de vingerprikjes.

Wat ik ook jammer vind is dat het vervangen van een nieuwe sensor elke 14 dagen een dag opschuift waardoor ik iedere keer moet schuiven met thuiswerk- en kantoordagen.

Voorheen was het 14 dagen en kon ik het altijd mooi het weekend doen, maar nu helaas niet meer. Of ze moeten in de toekomst iets uitvinden bv 21 of 28 dagen....

comments.created_at

Ooit eens gelezen dat het te maken had met de sensordraad. Dat die na ruim 14 dagen op is en "verzadigd".

Voor Roald1965 dat hij de laatste dagen minder werkt, kan ook te maken hebben met het feit dat de plaklaag losser raakt. Probeer eens een paar keer uit of hij met een stuk tape erover beter blijft werken. Dus vanaf dag 4 of 5 voor het einde een stuk tape erover plakken.

comments.created_at
Yvonne
Ooit eens gelezen dat het te maken had met de sensordraad. Dat die na ruim 14 dagen op is en "verzadigd". Voor Roald1965 dat hij de laatste dagen minder werkt, kan ook te maken hebben met het feit …
comments.read_parent

Dat ga ik eens proberen, kijken of het helpt.

comments.created_at

De FSL 2 heeft een normale werkperiode van 14 dagen. Met sommige apps kan daar nog een extra halve dag mee gewerkt worden. Als een FSL na 10 dagen stopt is er iets mis. Soms is een foutcode zichtbaar. Meld het probleem bij Abbott. Mogelijk krijg je een vervangende sensor.

Zijn de meting voor het uitvallen nog realistisch?

Tien dagen is al een belangrijk deel van de viertien dagen, en daarom is het niet waarschijnlijk dat de sensor zelf niet in orde is. Een van de mogelijkheden is een reactie van het lichaam op de naald, een kleine ontsteking, een immuunreactie, kapselvorming rond de naald. Maar ook een slecht zittende sensor kan bewegingen in de naald mogelijk maken.

Het uitvallen na tien dagen is in ieder geval geen verdienmodel en moet een technische oorzaak hebben.

profile.avatar
comments.created_at

Mijn FSL 2 werkt prima 14 dgen, ik check de laatste 2 dagen wel even extra met vingerprik, want althans bij mij heb ik het idee dat ie wat minder nauwkeurig wordt.

comments.created_at

Of het 10, 12 of 14 dagen is, maakt me niet zo veel uit. Het blijft een korte periode voor het geld. Pakweg €1300 per jaar.

De farmaceutische industrie is gericht op winst. Abbott is geen uitzondering. Dus elke 14 dagen een nieuwe sensor lijkt me zeer winstgevend. Maar misschien weet iemand, dat dit noodzakelijk is?

profile.avatar
comments.created_at
Punter53
Of het 10, 12 of 14 dagen is, maakt me niet zo veel uit. Het blijft een korte periode voor het geld. Pakweg €1300 per jaar. De farmaceutische industrie is gericht op winst. Abbott is geen …
comments.read_parent

Ligt aan welk type diabetes je hebt ivm. vergoeding.
Ik heb 3c en dat is zonder sensor gewoon niet onder controle te houden dus ik kreeg de sensor al na een week. betaald in mijn geval.