Diabetes type LADA - Welkom en voorstellen

5 reacties 256× gelezen 5 volgers 2 waarderingen Laatste activiteit: 11 mei 2026
Wilco
Moderator
6 februari 2026 om 08:18
Moderator

Welkom en voorstellen.

Van harte welkom hier in de gespreksgroep “ Diabetes type LADA”
Als beheerders proberen we een veilige omgeving te creëren, waarin iedereen zijn vragen en ervaringen kan delen. Dit gesprek geeft een opening om je als deelnemer voor te stellen door middel van een reactie hieronder. Om een begin te maken: wie zijn wij.

Toen ik 44 jaar was kreeg ik plotseling diabetes klachten (dorst/veel drinken, veel plassen, etc.). Dit werd na urine- en bloedonderzoek bevestigd. De huisarts hield het op “ouderdom diabetes” zoals dat toen nog genoemd werd. Alhoewel hij me nog wel wat jong vond.  Ik ben gaan afvallen, sporten en kreeg de bekende pillen (Metformine) voorgeschreven. Het leek ook allemaal beter te gaan na deze ingrepen. Echter op langere termijn moest ik meer pillen slikken en uiteindelijk een langwerkend insuline spuiten. Daar redde ik het ook niet meer mee en moest ook rond de maaltijd insuline gebruiken. Ik werd een paar keer per jaar uitgenodigd bij de POH onder supervisie van de huisarts. Mijn tweede POH kwam op het idee om nu eens feitelijk vast te stellen welke vorm van diabetes het was. Uit dat onderzoek bleek ik Diabetes type 1 te hebben en wel de LADA variant. Toen werd ik pas verwezen naar de internist en DVK! Bijna 20 jaar later.

Toen ik gevraagd werd om als moderator op te treden bij de indertijd nieuw te ontwikkelen website ben ik daar op ingegaan. Ik hoop bij te dragen aan het in eerste instantie begeleiden/bewaken van de gespreksgroepen die mij zijn toebedeeld om te zorgen dat daar respectvol wordt opgetreden volgens de vastgestelde gedragsregels.

Bewerkt op 24 april 2026 om 09:21
6 februari 2026 om 16:14

Hoi Wilco, dank en fijn dat je je zo inzet voor deze website! Ik vind de interactie met lotgenoten heel waardevol. Fijn dat dat op zo'n mooie en respectvolle manier kan door jouw inzet. Interessant om ook jouw verhaal te lezen. Ik heb mezelf voorgesteld in de blog 'Onderweg met LADA'. Daar kan je alles over mij en mijn omgang met LADA lezen.

Bewerkt op 6 februari 2026 om 16:15
22 april 2026 om 22:40

Ik ben Govert en heb eind februari op mijn 59ste de diagnose type 1 LADA gekregen, jiervoor slikte ik wel al anderhalf jaar methformine omdat mijn glucose waardes wat verhoogd waren. Met koolhydraat arm eten redde ik het daar goed mee tot in januari-februari ik ineens 3 kilo teveel was afgevallen, eigenlijk nooit wat gemerkt en bij toeval er achter gekomen dat de glucose waardes ineens wel erg hoog waren.

Met een dag zat ik bij de Cure one poli in Leiden, had ik een sensor in mijn arm en 2 dozen met pennen in mijn handen.

ik heb me gelukkig makkelijk kunnen aanpassen, maar het blijft anticiperen op wat je gaat eten en doen.

23 april 2026 om 13:46

Wilco,

Wat fijn om mede lotgenoten te ontmoeten. Mijn Lada 1 verhaal begon op mijn 57ste, ik ben nu 69 jaar.

Ik had een gesprek met een collega die uit het ziekenhuis kwam en vertelde haar dat ik veel moest drinken en dus ook veel moest plassen. Zij vertelde toen dat wat jij nu vertelt is diabetes. Door haar bracht ik een bezoek aan mijn huisarts waar 28 mol werd vast gesteld. Ik werd meteen richting ziekenhuis gestuurd en daar alle soorten van testen ondergaan met als eind resultaat Diabetes Lada 1. Met de goede ondersteuning van diabetesverpleegkundige heb ik me binnen 1 dag leren injecteren en het omgaan van deze chronische ziekte. Mijn waarden schommelen omdat ik gewoon mijn stelregel heb... het ziekenhuis heeft mij die stempel gegeven en ik handel naar eer en geweten.

Ik gebruik de Freestyle Libre 2 , probeerde de Omnipod 5 deze beviel mij niet. Binnenkort wil ik gaan starten met de InPen. Dit om meer rust te krijgen in mijn diabetes verhaal en meer stabiliteit te creëren in mijn bloedsuikerwaarden.

Wilco
Moderator
8 mei 2026 om 16:11
Moderator
Kees H.
Wilco, Wat fijn om mede lotgenoten te ontmoeten. Mijn Lada 1 verhaal begon op mijn 57ste, ik ben nu 69 jaar. Ik had een gesprek met een collega die uit het ziekenhuis kwam en vertelde haar dat ik …
Lees volledige reactie van Kees H.

Dag Kees, goed handelende huisarts in jou geval. Meestal denkt men niet gelijk aan een type 1 variant als er op jou leeftijd een verhoogd suiker wordt vast gesteld en behandeld men het als een type 2 (voorheen ouderdomsdiabetes genoemd) tot dat de behandeling niet meer aanslaat.

Maar goed, nu er nog mee leren om te gaan. Er is in ieder geval geen onnodig tijdverlies geweest. Succes.

Foto van Jos 1985
11 mei 2026 om 11:12

Hoi allen,
Mijn naam is Jos, op mijn 39ste heb ik de diagnose type 1 - LADA gekregen. Dit heeft best wat impact gehad. Technische handelingen (meten, spuiten, voeding, aanpassen op activiteit) gingen me vrij goed af, waarschijnlijk gedeeltelijk door een nog voortdurende honeymoon fase, maar het heeft zeker ook meer mentale impact dan ik dacht bij aanvang. Ik heb e.e.a. rondom diagnose uitgebreid beschreven in mijn blog "van gezond naar patient als late dertiger... omgaan met diabetes type 1 - LADA".
Ik ben blij met alle tips, tricks en ervaringen die hier op het Trefpunt gedeeld worden, het is fijn om te weten dat je niet de enige bent en dat je niet alles zelf hoeft uit te zoeken.