17 mensen...

8 augustus 2023 2 waarderingen 1 reactie

De Eversense is vanaf eind juli niet meer in Nederland verkrijgbaar. Mijn wereld stond even stil toen ik dit nieuws hoorde. De enige glucosesensor die mijn glucosewaarden correct meet is niet meer te bestellen. Wat nu?

Door vergoedingswijzigingen moesten Eversense gebruikers al eerder overstappen naar alternatieve glucosesensors. Mij lukte dat niet. Mijn internist heeft toen geregeld dat ik de Eversense toch kon blijven gebruiken. In heel Nederland bleven uiteindelijk 17 Eversense gebruikers over. Vast allemaal met hun eigen verhaal. Vorige maand werd bekend dat het bedrijf de distributie van Eversense staakt vanwege beperkte vergoedingen voor Eversense in Nederland. Begrijpelijk, maar heel zuur. Vooral omdat deze sensor zo’n belangrijk onderdeel is van mijn persoonsgerichte diabetesbehandeling.

Een eerdere tijdelijke overstap naar andere sensor gooide mij direct weer terug in hypo unawareness. Puur omdat die sensor bij mij een te lange lagtime had én de pieken en dalen gewoon oversloeg. Terug in hypo unawareness betekent voor mij opnieuw inleveren in kwaliteit van leven met serieuze kans op baanverlies. Ik heb de afgelopen jaren zó hard gevochten om dat te voorkomen...

Mijn diabetesverpleegkundige en internist hebben op de valreep nog een extra Eversense sensor voor mij besteld. Deze kan later dit jaar, na afloop van mijn huidige sensor, gebruikt worden. Dat betekent dat ik een half jaar langer gebruik kan maken van deze voor mij zo belangrijke glucosesensor. Dít noem ik ultieme persoonsgerichte diabeteszorg. Wat een top zorgprofessionals heb ik die iedere keer meedenken in creatieve oplossingen. 

De aankomende tijd ga ik een aantal nieuwe sensoren testen. Met een beetje geluk is de Dexcom G7 beter dan zijn voorgaande versies. Zo niet, dan wordt het verder puzzelen op zoek naar werkbare opties. Gelukkig ben ik verzekerd dat mijn zorgprofessionals mij hierin ondersteunen.

Ik sta niet alleen. 16 andere mensen hebben een identiek probleem. Hopelijk kunnen we allemaal een passende oplossing vinden.

1 reactie

9 augustus 2023 om 10:16

Wat een eerlijk bericht Jupiter, en wat een vervelende situatie. Heel fijn dat je team zorgverleners goed meedenken, zowel in het verkrijgen van nóg een laatste extra sensor als de overstap en het uitproberen van andere sensoren die (hopelijk) bij je passen! Ik hoop dat dit bij de andere 16 ook zo gaat en wens jou in ieder geval veel succes.

Avatar van JupiterJupiter

Heeft zelf diabetes

Diabetes type 1

Blogt sinds mei 2023

Volgende blogpost

Terug naar blog