De informatiebrei over voetzorg
Waar haalt u nu de beste informatie als het gaat over uw voetzorg?
Als diabetespatiënt ziet u over het algemeen veel verschillende zorgverleners, ook op het gebied van voetzorg. De praktijkondersteuner in de huisartspraktijk die uw voeten regelmatig controleert, de podotherapeut die de voetscreening uitvoert en u in een zorgpakket indeelt, de pedicure die uw voeten verzorgt of soms ook de internist in het ziekenhuis. Al deze zorgverleners geven u informatie mee over de effecten van diabetes op uw voeten, hoe u zelf uw voeten kunt controleren en verzorgen en wat u moet doen als u drukplekken of wondjes aan uw voeten krijgt.
De informatie die u hierbij ontvangt is zeer divers, niet altijd even goed afgestemd op de ontvanger en kan elkaar ook wel eens tegenspreken. Voor u als patiënt dan de taak om uit al deze ‘brei’ aan informatie het meest relevante te halen. Ga er maar aan staan!
Uit onderzoek binnen onze podotherapiepraktijk blijkt dat de zorgverleners niet altijd van elkaar weten wie welke informatie aan de patiënt meegeeft en dat de informatie soms onvolledig is. Dat kan betekenen dat de patiënt niet altijd goed voorgelicht wordt over het gehele traject. Onze podotherapeuten merken dan ook regelmatig dat patiënten niet weten waarom ze een afspraak moeten maken bij de podotherapeut. Dan sta je natuurlijk al met 1-0 achter.
De podotherapeut kan en moet hier een grote rol in spelen. Als casemanager binnen de diabetische voetzorg moeten we zorgen dat de informatievoorziening door alle zorgverleners op orde is. Dat doen we door bijvoorbeeld lezingen te verzorgen aan pedicures en praktijkondersteuners, ons netwerk uit te breiden en regelmatig casussen te overleggen met andere voetzorgverleners. Op deze manier kunnen we dus de optimale zorg leveren en zo het aantal complicaties verminderen. En weet u als patiënt tenminste ook waar u aan toe bent.
2 reacties