Kind (5 jaar) met diabetes type 1 - welke telefoon voor sensor?

17 reacties 158× gelezen 3 volgers 1 waardering Laatste activiteit: 9 juni 2026
17 mei 2026 om 08:04

Hoi hoi

Vorige week stond onze wereld ineens op zijn kop ons zoontje van 5 heeft diabetes type 1 . Hij heeft een sensor er die wouden we niet met onze telefoon koppelen zodat hij gewoon de ontvanger mee naar buiten kan nemen met spelen (freestyle libre 3) of straks naar school . Maar helaas heeft de ontvanger best vaak signaal verlies of als zijn waardes snel stijgen of dalen en sensorfout. Omdat we willen dat hij wel veilig naar buiten kan en naar school moeten we toch aan een gsm denken . Maar al die dingen zijn zo groot hij moet het straks in een heup tasje bij zich dragen. En daar komt straks natuurlijk ook nog een pomp bij of de afstandsbediening van de draadloze pomp . Hoe doen jullie dit .heeft iemand tips voor een wat kleinere telefoon.

Of andere oplossingen .

.Groetjes Renate

Bewerkt op 18 mei 2026 om 09:12
17 mei 2026 om 17:53

Dankjewel ❤️ ik ga eens kijken

18 mei 2026 om 09:36

Hoi Rena,

Wat zitten jullie in een enorm heftige tijd, wij hebben ditzelfde ruim 3 jaar geleden meegemaakt. wij wilden toen wel een goede telefoon voor mijn zoon die een tijd meekan en goed werkt, ik heb toen een Iphone 11 aangeschaft, het gaat wel om zijn gezondheid dus ik wilde daar toen niet op besparen. Heel tevreden mee maar inderdaad wel aan de grote kant. Wij hebben een heuptasje opgehangen aan bretels, hij heeft nog niet echt heupen dus een heuptasje zakt continu af. Vandaar extra stevig op zijn schouders met bretels en dan heeft hij er relatief weinig last van. Wij zijn sinds dec over op de pomp van Omnipod 5 icm Freestyle Libre 2+ (dit is een closed loop systeem die zelf minder en meer insuline gaat geven bij zakkende of stijgende waardes, wij zijn er heel erg blij mee, geeft wat meer rust). Voordeel hiervan is dat zowel de regeling van de pomp als de sensorwaarde hierop binnenkomt en die in verbinding staat met de cloud door een 4g kaartje die hierin zit. We gebruiken nu zijn telefoon op school nog voor de juf of als hij gaat spelen bij iemand om aan de ouders te geven om zijn waardes te kunnen zien met de LibreLinkUp app.

Verder komt het me bekend voor dat de waardes af en toe wegvallen inderdaad bij snel stijgend of dalende waardes. Ik heb het idee dat dit een soort beveiliging is of een soort bescherming dat hij niet zeker is van de waardes dus dan maar geen waardes laat zien oid.

Heel veel sterkte de komende tijd met alles wat op jullie afkomt, mocht je verder nog vragen hebben of eens willen sparren over bepaalde dingen schroom niet om contact op te nemen of op dit berichtje te reageren.

Groetjes Juur

Bewerkt op 27 mei 2026 om 21:52
18 mei 2026 om 16:01
Juur
Hoi Rena, Wat zitten jullie in een enorm heftige tijd, wij hebben ditzelfde ruim 3 jaar geleden meegemaakt. wij wilden toen wel een goede telefoon voor mijn zoon die een tijd meekan en goed werkt, …
Lees volledige reactie van Juur

Bedankt voor je berichtje .

Wij zijn vandaag wezen praten over de pompen . Ze wist niet zeker of de afstandsbediening van de draadlozen pomp gegevens naar mijn telefoon kon sturen.zonder dat hij een telefoon bij zich heeft . Maar wat ik uit u bericht haal kan dit dus wel. Moet hij dan in verbinding staan met wifi ? En zijn deze gegevens een beetje accuraat of zit hier een flinke vertraging in . Dus stel hij krijgt een hypo op school krijg ik dan ook meteen een melding ?

21 mei 2026 om 19:25
Rena2611
Bedankt voor je berichtje . Wij zijn vandaag wezen praten over de pompen . Ze wist niet zeker of de afstandsbediening van de draadlozen pomp gegevens naar mijn telefoon kon sturen.zonder dat hij …
Lees volledige reactie van Rena2611

Fijn dat ik kan helpen. Andere pompen heb ik geen ervaring mee hoor. Omnipod Dash is een losstaand systeem en daarvoor heb je een losse telefoon voor zijn sensor fsl2 of fsl3 nodig. Met de Omnipod 5 zit dit alles in het bedienkastje van de pomp. Zowel de koppeling met de sensor als de pompbediening. Let op dit kan voorlopig alleen nog met de fsl2+, nog niet met de 3 helaas. Die zit gekoppeld met de cloud en verstuurd dit zodat je deze waardes kan delen en kan zien dus ook met jouw telefoon. Dat is zo goed als real-time. Als hij een hypo heeft dan krijg je binnen een paar seconden ook een melding op je eigen telefoon. De juf heeft in ons geval ook de libre view app erop gezet en kan dus ook de waardes zien. Die gaat uiteraard savonds op stil. Je moet vragen of de juf in jullie geval daar ook voor open staat.

Groetjes Juur

Bewerkt op 27 mei 2026 om 21:53
22 mei 2026 om 16:24
Juur
Fijn dat ik kan helpen. Andere pompen heb ik geen ervaring mee hoor. Omnipod Dash is een losstaand systeem en daarvoor heb je een losse telefoon voor zijn sensor fsl2 of fsl3 nodig. Met de Omnipod 5 …
Lees volledige reactie van Juur

Bedankt voor je bericht .

Ow dat zou super fijn zijn dat ik hem gewoon kan volgen als hij op school is.

Of buiten aan het spelen is . Zo heeft hij toch weer een beetje zijn vrijheid terug en zit ik niet in spanning thuis . Ik kwam er online ook niet echt uit of dit kon .

Heel erg bedankt ♥️

22 mei 2026 om 17:09
Juur
Fijn dat ik kan helpen. Andere pompen heb ik geen ervaring mee hoor. Omnipod Dash is een losstaand systeem en daarvoor heb je een losse telefoon voor zijn sensor fsl2 of fsl3 nodig. Met de Omnipod 5 …
Lees volledige reactie van Juur

Heet die app echt de libre view ik kan hem niet vinden

23 mei 2026 om 09:09

Excuus LibreLinkup is de nieuwe naam. Je moet dan via de telefoon en het account van je zoon, jullie via de mail een uitnodiging sturen, als je die accepteert dan kan je meekijken. Succes

Groetjes Juur

23 mei 2026 om 09:16

Het is even een werkje om ingesteld te krijgen maar als het eenmaal werkt is het wel heel fijn. Hij krijgt dan weer een deel vrijheid terug maar wij merken ook wel dat zeker met buitenspelen in de wijk we het nog wel lastig vinden. Hij kan zelf nog niet zo goed actie ondernemen bij een lage waarde dus met de iphone hebben wij ook de ‘zoek mijn’ functie aanstaan zodat we hem kunnen volgen of vinden als we hem zoeken😊 We zitten nog te twijfelen of we hem zo een horloge gaan geven, kan ook wel een uitkomst zijn. Loslaten vinden wij nou eenmaal moeilijker dan bij een kind zonder t1

Groetjes Juur

Bewerkt op 23 mei 2026 om 09:16
23 mei 2026 om 17:14
Juur
Het is even een werkje om ingesteld te krijgen maar als het eenmaal werkt is het wel heel fijn. Hij krijgt dan weer een deel vrijheid terug maar wij merken ook wel dat zeker met buitenspelen in de …
Lees volledige reactie van Juur

Maar dan heeft je zoontje ook nog een extra telefoon bij zich ? En een afstandbediening van de omnipod? Wij hebben de one2track horloge voor ons zoontje dat is wel heel handig .hij kan ons bellen er zit een nood knop op en spraak berichten sturen

24 mei 2026 om 00:24
Rena2611
Maar dan heeft je zoontje ook nog een extra telefoon bij zich ? En een afstandbediening van de omnipod? Wij hebben de one2track horloge voor ons zoontje dat is wel heel handig .hij kan ons bellen …
Lees volledige reactie van Rena2611

Nee bij de omnipod 5 doet de bedienunit van de pomp dat allemaal zowel de pomp als de sensor en de waardes naar de cloud sturen. Daar zit alleen geen locatietracker in. Voor buitenspelen in de wijk krijgt hij als tracker nu ook nog de iphone mee maar dat gaan we nog anders maken. Of een airtag of zo een horloge.

Bewerkt op 27 mei 2026 om 21:53
24 mei 2026 om 17:23
Juur
Nee bij de omnipod 5 doet de bedienunit van de pomp dat allemaal zowel de pomp als de sensor en de waardes naar de cloud sturen. Daar zit alleen geen locatietracker in. Voor buitenspelen in de wijk …
Lees volledige reactie van Juur

Zo horloge is echt een uitkomst ! Bedankt voor alle informatie volgende week vrijdag heeft hij zijn pomp en hopelijk hier iets meer rust in huis en hij wat meer vrijheid

4 juni 2026 om 21:08

Hoi Rena,

hebben jullie de pomp inmiddels en welke is het geworden?

Lukt het allemaal om het een plekje te geven?

Groetjes Juur

5 juni 2026 om 17:59
Juur
Hoi Rena, hebben jullie de pomp inmiddels en welke is het geworden? Lukt het allemaal om het een plekje te geven? Groetjes Juur
Lees volledige reactie van Juur

Hoi juur bedankt voor je berichtje

We hebben de omnipod nu vandaag een weekje . De nachten gaan fantastische maar overdag heeft hij echt flinke pieken en daarna zakt hij heel snel naar beneden . Dit maakt het voor school nogal moeilijk . Maar we moeten het de tijd geven om een algoritme op te bouwen dus hopelijk is het snel een beetje stabiel .

Ik merk juist sinds een weekje dat de emoties wat los komen ook omdat hij nu afentoe op school is en ik er dan minder de hand op heb . Maar we komen er wel het heeft tijd nodig

Mouser
Moderator
7 juni 2026 om 19:31
Moderator

Wat fijn dat de nachten goed gaan. En knap dat hij al weer af en toe naar school gaat. Van hem, maar vooral van jullie, want loslaten is het allermoeilijkst.