Mag pomp vol in de zon?

8 reacties 464× gelezen 6 volgers 1 waardering Laatste activiteit: 4 juni 2026
25 mei 2026 om 16:17

Hallo.

Ik heb sinds een paar maanden diabetes type 1. Volgende week krijg ik de omnipod DASH pomp. We gaan in juli op vakantie naar Zuid Frankrijk. Kun je met de pomp ook vol in de zon zitten? Of hebben jullie misschien nog tips voor mij.

Alvast bedankt

Jan Borst

Bewerkt op 26 mei 2026 om 09:11
Yvonne
Moderator
26 mei 2026 om 11:59
Moderator

In de gebruiksaanwijzing staat bij welke temperaturen de pomp lekker werkt. Je kan momenteel hier in Nederland al eens in de zon gaan zitten en de temperatuur meten op je huid als je vol in de zon zit. Zowel direct met de zon op de huid als onder de kleding waar je de pomp zou plaatsen.

26 mei 2026 om 13:49

Wat ik altijd adviseerde toen ik nog in het zienhuis werkte was een diepvriestas kopen in de supermarkt (waar je ijs en pizza in kunt vervoeren) daar een stuk uitknippen en dat over de patch plakken. Zo blijft rechtstreekse zonnestraling buiten de pomp. (Mijn patiënten gebruikten de patchpomp voor andere doeleinden dan insuline, maar het idee is hetzelfde). Koeltas verknippen kan ook, maar dat materiaal is vaak iets minder soepel.

Sowieso niet te lang rechtstreeks in de zon zitten is het verstandige advies. Zeker voor ons diabeten.

Bewerkt op 26 mei 2026 om 13:49
HappyArthur
Moderator
27 mei 2026 om 14:01
Moderator
RoEsplace
Wat ik altijd adviseerde toen ik nog in het zienhuis werkte was een diepvriestas kopen in de supermarkt (waar je ijs en pizza in kunt vervoeren) daar een stuk uitknippen en dat over de patch …
Lees volledige reactie van RoEsplace

Dank voor de tip! Bij hoge temperaturen ga ik niet vol in de zon zitten.

27 mei 2026 om 15:36

Ik gebruik geen omnipod, maar kaleido, maar heb nog geen problemen ervaren in de volle zon.

Ik las een keer: de mensen in Australie met 45 graden hebben ook diabetes en insulinepompen, Amerika heeft ook heel warme gebieden natuurlijk. Als het een probleem was geweest voor zo'n groot deel van hun afzetmarkt, dan hadden ze er wel een koeling in gemaakt.

Volgens mij kan insuline een hoop hebben voor het niet meer werkt. En omdat je relatief kort de pomp draagt voor deze weer vervangen wordt, heeft het ook niet echt de tijd om te bederven. Ik zou mijn voorraad alleen niet in een afgesloten auto in de volle zon laten liggen.

En misschien toch een extra pod mee, voor de zekerheid, al is het alleen maar omdat de plakkers niet zo blij worden van veel zweet en zonnebrand :)

27 mei 2026 om 19:41
Ladida
Ik gebruik geen omnipod, maar kaleido, maar heb nog geen problemen ervaren in de volle zon. Ik las een keer: de mensen in Australie met 45 graden hebben ook diabetes en insulinepompen, Amerika …
Lees volledige reactie van Ladida

Kijk erg uit met insuline en warmte!

De grens voor de meeste soorten insuline ligt op 30°C. Zodra de temperatuur daarboven komt, begint de werkzaamheid van de insuline, wat een eiwit is, af te nemen omdat de structuur van het molecuul verandert.

De door jou genoemde warmere landen hebben 2-daagse protocollen in plaats van de 3 dagen die wij kunnen hanteren, plus dat er verschillende manieren worden gebruikt om insuline in pomp of pen koel te houden. Bijvoorbeeld 'verdampingskoeling'. Merken als FRIO zijn daar universeel. Deze tasjes werken met kristallen die koud blijven door verdamping. Er zijn speciale versies waar de pomp precies in past terwijl hij aan je broek hangt. En voor insulinepennen en pompen worden vaak isolerende hoesjes gebruikt. Veel gebruikers in de V.S. gebruiken siliconen of neopreen hoesjes die een extra bufferlaag vormen tussen de omgevingstemperatuur en de insuline.

Nadat ik er op gewezen werd dat mijn linkje niet correct was heb ik nog wat gezocht en er blijkt een nieuwe Cochrane analyse te zijn uit 2023 die aantoont dat moderne insuline iets beter tegen de warmte kunnen. Neemt niet weg dat mijn idee erover blijft staan. Zeker in een patchpomp loopt de temperatuur snel hoog op.

Als je na zo'n zonnebad onverklaarbaar hoge pieken hebt in je suiker denk er dan ook aan je ampul te vervangen. Kans is dat het molecuul door te hoge temperatuur zijn werking (deels) is verloren.

Een van mijn bronnen is een goede Cochrane publicatie:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37930742/

*Bovenstaande is geen passend medisch advies, ik ben geen internist (geweest).

Bewerkt op 29 mei 2026 om 09:23
28 mei 2026 om 19:12

De omnipod draag je op je huid, net als de kaleido en medtrum overigens. De insuline is daardoor drie dagen lang al op lichaamstemperatuur, wat als het goed is toch wel wat graden hoger is dan 30. Dit gaat ook zonder problemen. Ik kan me voorstellen dat je dat geen weken moet doen met dezelfde insuline, maar een dagje wandelen in Zuid-Frankrijk lijkt me toch geen reden voor paniek.

Maar inderdaad, op vakantie is het altijd goed om voor de zekerheid die extra pod mee te nemen en iets sneller te switchen als toch de bloedsuikers onverklaarbaar oplopen en verder vooral genieten van de vakantie.

De bron die je noemde verwijst overigens naar heel iets anders :)

28 mei 2026 om 22:15

De bron die je noemde verwijst overigens naar heel iets anders :)

Oeps, mijn fout, ik ga 'm snel vervangen ☺️

4 juni 2026 om 20:30

Best Jan,

Gewoon lekker in de zon en niet teveel zorgen over je pomp als je verstandig zont dus niet op het heetst van de dag want dat is vooral voor je huid slecht is er geen enkel bezwaar om van een heerlijke vakantie in Zuid-Frankrijk te genieten!!!