De dag dat ik zonder suiker in een snoepwinkel belandde

4 reacties 58× gelezen 4 waarderingen 21 mei 2026

Er zijn van die dagen waarop alles gezellig en onschuldig begint. Ik liep met mijn dochtertje – toen een jaar of acht – door een zonnige, levendige winkelstraat. Warm weer, vrolijke mensen, een beetje slenteren. En ja hoor, op dat moment besloot mijn bloedsuiker: nu ga ik eens even iets anders doen.

Langzaam voelde ik het al: dit gaat niet goed. Dat bekende rotgevoel, het zweten, de paniek die net iets te snel opkomt. Check, check, check… maar geen suiker te vinden (help!). Mijn jas met mijn noodvoorraad lag nog bij mijn moeder thuis, waar we die dag op bezoek waren. En buiten was het warm, dus ik had hem laten hangen. Uitgerekend dan.

En toen zag ik het: een piepklein, ouderwets snoepwinkeltje (ik zal geen naam noemen, maar zo leuk!). Normaal loop ik daar met een grote boog omheen, maar nu sprong ik erop af alsof het een reddingspost was. Mijn dochter keek haar ogen uit en besloot in alle bescheidenheid even achter de balie te gaan kijken. De verkoper vond het prachtig en begon ter plekke een soort sollicitatiegesprek met haar, terwijl ik ondertussen als een razende door de winkel ging.

Drie puntzakken snoep. Chocolade in alle denkbare vormen. Dingen die ik normaal nooit zou kopen. Alles ging in mijn mandje. Ik had nog maar één missie: iets vinden dat me overeind zou houden. Wat ik precies gegeten heb, weet ik niet meer, maar het werkte. En de rest van het snoep? Daar heb ik nog maanden mee gedaan. Het was mijn persoonlijke hypo‑voorraad waar niemand aan mocht komen: heilig materiaal.

En het grappige is: sommige dingen veranderen nooit. Ook nu nog deel ik mijn hypo‑reddingsmiddelen nooit en te nimmer. Niet uit gierigheid, maar omdat ik weet hoe snel je ze nodig kunt hebben. Het is mijn kleine, zoete veiligheidsnet en dat geef ik niet zomaar weg.

21 mei 2026 om 14:39

Inderdaad, het zijn mijn noodvoorraden. In mijn directe omgeving weten ze dat ze niet om een koekje oid uit mijn voorraaddoosjes of glucosetabletten uit de kokertjes hoeven te vragen. In de keukenlade, mijn dagelijkse tas en vroegen op kantoor in mijn bureaulade.

Als ik echter in de trein iemand zou horen roepen: "Help, ik heb een hypo!" is het wat anders. Maar dan hoogstens de helft van de inhoud.

Bewerkt op 21 mei 2026 om 14:44
Foto van Jos 1985
22 mei 2026 om 17:41

Leuke blog Abbey! Hier is het voorraadje los verpakte ontbijtkoek vandaag geplunderd. Maar wel voor een goed doel: het schoolreisje. Die vul ik met veel plezier morgen weer aan.

Foto van Abbey19
27 mei 2026 om 10:31
Yvonne
Inderdaad, het zijn mijn noodvoorraden. In mijn directe omgeving weten ze dat ze niet om een koekje oid uit mijn voorraaddoosjes of glucosetabletten uit de kokertjes hoeven te vragen. In de …
Lees volledige reactie van Yvonne

Dank je wel voor je reactie Yvonne. Heel herkenbaar hoe je je noodvoorraad (op verschillende plekken) beschermt. Fijn dat je zo meeleeft en mooi dat je in een noodsituatie altijd zou helpen, dat zou ik ook doen hoor! Groet!

Foto van Abbey19
27 mei 2026 om 10:33
Jos 1985
Leuke blog Abbey! Hier is het voorraadje los verpakte ontbijtkoek vandaag geplunderd. Maar wel voor een goed doel: het schoolreisje. Die vul ik met veel plezier morgen weer aan.
Lees volledige reactie van Jos 1985

Dankjewel voor je reactie Jos, moest glimlachen om de plundering voor het schoolreisje, ook herkenbaar!

Foto van Abbey19Abbey19

Heeft zelf diabetes

Diabetes type 1

Blogt sinds mei 2026

Volgende blogpost

Terug naar blog