Vit D in de zwangerschap en type 1 diabetes
Eerdere studies suggereerden dat extra inname van vitamine D-supplementen tijdens de zwangerschap of de vroege kindertijd de kans op het krijgen van type 1 diabetes kon verkleinen.
In deze Noorse studie werd onderzocht of lagere serum concentraties van 25-hydroxy-vitamine D (vitD) bij de moeder tijdens de zwangerschap geassocieerd was met een verhoogde kans op het ontstaan van type 1 diabetes bij het kind.
Een groep van 29072 vrouwen werd lange tijd gevolgd. De vitamine D spiegel gemeten werd gemeten (met behulp van een radioimmunoassay) in bloedmonsters die laat in de zwangerschap waren afgenomen bij 109 vrouwen, van wie het kind type 1 diabetes ontwikkelde vóór het 15e jaar, en bij 219 controle vrouwen, bij wie het kind geen diabetes ontwikkelde.
Lagere spiegels van vitamine D gaven een grotere kans op type 1 diabetes. De kans om type 1 diabetes te krijgen was meer dan twee keer zo hoog bij nakomelingen van vrouwen met de laagste niveaus van vitamine D in vergelijking met de nakomelingen van degenen met de hoogste vit D spiegels. Deze bevindingen dienen, aldus de onderzoekers, nog bevestigd te worden in andere cohorten, maar bieden voldoende houvast om een prospectieve gerandomiseerde studie te starten, waarin wordt nagegaan of het gebruiken van extra vitamine D tijdens de zwangerschap het ontstaan van type 1 diabetes bij kinderen kan voorkomen.
Bron: http://diabetes.diabetesjournals.org/content/early/2011/11/22/db11-0875.abstract

