Kan geven van borstvoeding glucose beïnvloeden?
Onderzoekers in Oakland, Californië, onderzochten de relatie tussen het geven van borstvoeding en de bloedglucose spiegels en glucose tolerantie bij 522 vrouwen, die recent waren bevallen, en in de zwangerschap diabetes hadden gekregen.
Het bleek dat zo'n 6-9 weken na de bevalling de vrouwen die borstvoeding hadden gegeven, bloedglucose spiegels hadden die 0,24 mmol/l lager waren dan vrouwen, die hun baby voornamelijk flesvoeding hadden gegeven. De nuchtere insuline waarden waren gemiddeld 6.3 - 7.5 mU/l lager. Ook de insulinewaarden, 2 uur na een glucose belastingstest, waren 21 - 36 mU/l lager dan in de vrouwen die flesvoeding hadden gegeven.
De onderzoekers concluderen dat het geven van borstvoeding geassocieerd was met lagere glucose en insulinewaarden. Zij suggereren zelfs dat dit kan betekenen dat deze vrouwen op de lange termijn een lagere kans hebben om type 2 diabetes te krijgen.
Maar deze resultaten betekenen nog iets anders. In Nederland hebben we inmiddels een nieuwe behandelrichtlijn voor zwangerschapsdiabetes ingevoerd. Hierin wordt geadviseerd dat iedere vrouw met zwangerschapsdiabetes zo'n 2 maanden na de bevalling opnieuw een glucosebelastingstest ondergaat om de mate van verandering van de glucose stofwisseling te beoordelen. Dit betekent ook dat bij vrouwen die nog borstvoeding geven, deze test voor een objectieve beoordeling pas dient te worden uitgevoerd zo'n 2 maanden na het stoppen van de borstvoeding. In het UMC Groningen adviseren wij dit inmiddels aan al onze patiënten die in de zwangerschap diabetes hebben gekregen.
Bron: http://care.diabetesjournals.org/content/early/2011/10/13/dc11-1409.abstract

