Veel patiënten met diabetes controleren zelf hun bloedglucose. Dit wordt in Nederland echter alleen vergoed voor patiënten die insuline gebruiken.
Met behulp van zelfcontrole kunnen de effecten van verandering van leefstijl op de bloedglucose bij mensen met type 2 diabetes worden gevolgd. In de ROSSO-in-praxi studie is aangetoond dat zelf controleren van de bloedglucose tijdens een 12-weken durende leefstijlinterventie leidde tot significante verbetering van de glucose regulatie en kwaliteit van leven, ook bij patiënten met type 2 diabetes mellitus die géén insuline gebruikten.
De deelnemers aan dit onderzoek werden 2 jaar later opnieuw gecontacteerd, waarbij gevraagd werd naar hun huidige gewicht, hemoglobine A1c (HbA1c), het uitvoeren van zelfcontrole, en de kwaliteit van leven (SF36 en de CES-D vragenlijsten).
In totaal waren de resultaten van 228 deelnemers (70%) beschikbaar. Tijdens de 12 weken durende leefstijlinterventie hadden ze aanzienlijke afname van het gewicht (2,2 kg) en een daling van het HbA1c (0,3%, P <0.001). Na 2 jaar was het gewicht nog ietsje verder afgenomen met 0,2 kg, maar het HbA1c gehalte was weer iets gestegen: al met al was de HbA1c waarde nog gemiddeld 0,1% lager dan de beginwaarde. Het aantal deelnemers met depressie bleef stabiel tijdens de follow-up, terwijl de fysieke en mentale gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven beter bleef in vergelijking met de uitgangssituatie. Tijdens de follow-up bleef 20% van de deelnemers dagelijks de bloedglucose controleren, 35% deed dit meerdere keren per week, en 33% onregelmatig. De deelnemers die dagelijkse zelfcontrole voortzetten, daalde het HbA1c- gehalte met 0,3%, terwijl bij degenen die stopten met zelfcontrole het HbA1c steeg met 0,1%.
De onderzoekers concluderen dat een kortdurende leefstijlinterventie bij personen met type 2 diabetes positieve gevolgen op lange termijn heeft op gewicht en kwaliteit van leven en, indien zelfcontrole dagelijks werd voortgezet, ook op HbA1c.
Bron: http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/dia.2011.0116

Onderzoekers uit de VS, onder leiding van prof. Helen Vlassara (Mount Sinai Ziekenhuis, New York), publiceerden recent de gegevens van lange termijn gebruik van voeding die arm is aan versuikeringsproducten ('advanced glycation endproducts').
In een studie met ruim 500 personen met type 1 diabetes vonden Kaur et al een verband tussen de hoogte van het vitamine D gehalte van het bloed en de aanwezigheid van retinopathie.