Kopje koffie ?
Regelmatig verschijnen er onderzoeken over de invloed van koffie op onze gezondheid. En het is soms toch wel verrassend dat juist een voedingsmiddel als koffie, waarvan iedereen gezondheidtechnisch gezien niet zon hoge pet opheeft, nu juist wél goed blijkt te zijn voor de gezondheid. Uiteraard geldt dit alleen wanneer koffie 'met mate' wordt gedronken (meestal!). Koffie volgt in deze de voedingsmiddelen chocola en alcohol, weet de Harvard gezondheidskrant te vertellen.
Bloeddruk. De resultaten van een lange termijn studie geven aan dat koffie de kans op een hoge bloeddruk op lange termijn niet verhoogt; zoals eerder dus wel werd gedacht. De studieresultaten voor andere cardiovasculaire effecten zijn gemengd.
Kanker. Koffie zou eigenschappen hebben die kanker tegengaan. Zo hebben onderzoekers het afgelopen jaar ontdekt dat koffiedrinkers zo'n 50% minder kans hadden op het ontwikkelen van leverkanker dan de niet-koffiedrinkers. Een aantal andere studies heeft verbanden aangetroffen tussen koffiegebruik en een verlaagde kans op colon-, borst en rectale kanker.
Cholesterol. In koffie bevinden zich twee substanties die het cholesterolniveau omhoog brengen. Papieren filters vangen deze stoffen af maar dat helpt dus niet bij mensen die ongefilterde koffie drinken. Verder is er ook een verband gevonden tussen caffeïnevrije koffie en een verhoogd cholesterolgehalte; waarschijnlijk als gevolg van de koffiebonen die voor dit soort koffie worden gebruikt.
En tot slot diabetes. Uit onderzoek blijkt dat zware koffiedrinkers zo'n beetje de helft minder kans hebben op het ontwikkelen van diabetes in vergelijking met mensen die weinig tot geen koffie drinken. Wetenschappers denken dat koffie chemicaliën bevat die bloedsuikerverlagend werken. Bovendien heeft het een positieve werking op de stofwisseling waardoor een sluimerende diabetes nog even blijft sluimeren.
© Double Check, Marieke van der Vaart
Datum online: 24-2-2006
| < Vorige | Volgende > |
|---|
