zondag, februari 05, 2012
   
Text Size
31
Dec
2007

Kaneel: niet geschikt als behandeling voor diabetes

De artsen N. Kleefstra, S.J.J. Logtenberg, S.T. Houweling, S. Verhoeven en H.J.G. Bilo publiceerden recent in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde een onderzoek, bedoeld om inzicht te verkrijgen in de beschikbare literatuur omtrent studies met kaneeltoediening als interventie. Zij onderzochten met name het effect op de bloedglucose regulatie.

Er werden diverse dierstudies en 5 gerandomiseerde, placebogecontroleerde studies bij mensen gevonden. Bij dierstudies werd veelal een gunstig effect beschreven van kaneelinname op de bloedglucose regulatie. Eén placebogecontroleerde studie uitgevoerd bij mensen met type 2 diabetes beschrijft gunstige effecten van kaneelinname op de nuchtere bloedglucose waarden. Geen enkele studie beschrijft een gunstig effect op de HbA1c-concentratie. In een studie bij mensen met type 1 diabetes werd geen effect van kaneelinname gezien.

De auteurs concluderen dat op basis van de huidige beschikbare gegevens kaneel niet kan moeten worden aanbevolen aan patiënten met diabetes ter verbetering van de bloedglucose regulatie.

Bron: Ned Tijdschr Geneeskd. 2007;151:2833-2837.

AddThis Social Bookmark Button

ZOEKEN OP DEZE SITE

McAfee SECURE-sites bieden bescherming tegen identiteitsdiefstal, creditcardfraude, spyware, spam, virussen en online oplichting